Praktische informatie

Praktische informatie

Vergoeding & eigen risico
Zowel behandelingen in de basis ggz als in de specialistische ggz worden vergoed vanuit de basisverzekering. Een voorwaarde hierbij is dat je niet voor dezelfde diagnose ergens anders al in behandeling bent. De zorgverzekeraars met wie wij een contract hebben afgesloten, vergoeden de gehele behandeling. Je behandeling valt onder het eigen risico van je zorgverzekering en bedraagt €385. Misschien heb je een verhoogd eigen risico afgesproken met je zorgverzekeraar. Dan kan de eigen bijdrage oplopen tot €885. Je zorgverzekeraar brengt het eigen risico bij jou in rekening. Het eigen risico wordt aan het eind van de behandeling of tussentijds na een jaar geïnd. Specifieke vragen over jouw situatie kan je stellen aan je zorgverzekeraar. 

ST!P brengt de kosten van je behandeling rechtstreeks in rekening bij de zorgverzekeraar. Dit gebeurt na afloop van je behandeling of tussentijds, wanneer de behandeling na een jaar wordt verlengd.

ST!P heeft contracten met de meeste zorgverzekeraars. Informeer van tevoren of dit ook voor jouw verzekeraar het geval is, om vervelende verrassingen te voorkomen.

ST!P heeft geen contract met CZ en VGZ en de verzekeraars die onder de koepel van CZ en VGZ vallen (Nationale Nederlanden, Delta Lloyd, OHRA, Just, IZA, IZZ, Univé, UMC, De Goudse, Zekur, Bewuz). Verzekerden bij CZ en VGZ moeten daarom zelf de factuur indienen bij hun zorgverzekeraar. Afhankelijk van het type polis (natura- of restitutiepolis) wordt dan de gehele behandeling of een gedeelte ervan vergoed.
Behandeling voor studenten jonger dan 18 jaar wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Nederlandse Zorgautoriteit en privacy
ST!P levert geestelijke gezondheidszorg (ggz). Deze zorg wordt alleen vergoed door de zorgverzekeraars als we kunnen verantwoorden welke zorg is geleverd. Dat doen wij door noodzakelijke gegevens aan te leveren aan het DBC Informatiesysteem (DIS). DIS is een systeem waarmee zorginstellingen de geleverde zorg aan volwassenen kunnen registreren, zodat deze uiteindelijk gedeclareerd kan worden bij de patiënt of zorgverzekeraar. Het DIS bevat behandelgegevens van alle ggz-instellingen in Nederland, zorginstellingen hebben de wettelijke plicht om deze gegevens aan te leveren.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangt en beheert alle gegevens over zorgtrajecten in de gespecialiseerde ggz en de basis-ggz in het landelijke dbc-informatiesysteem (DIS). De NZa zorgt voor een veilig beheer van de gegevens.

Afspraak afzeggen
Als je niet op je afspraak kunt komen, kan je deze kosteloos afzeggen tot 24 uur van tevorenDit kan je per mail doen maar ook telefonisch of per voicemail. Op die manier kunnen wij nog iemand anders helpen op de vrijgekomen afspraak. Als je je afspraak niet of te laat afzegt, sturen we je een rekening van € 50. Deze kosten worden niet door je zorgverzekeraar vergoed en moet je dus zelf betalen.

Wachtlijst
De wachttijd voor een eerste afspraak (intake) is op dit moment 16-20 weken. Daarna kan een eventuele behandeling snel starten.

Bereikbaarheid en spoed
De praktijk is binnen kantoortijden bereikbaar in geval van spoed. Contactgegevens van je eigen behandelaar vind je onder het kopje ‘Contact’. De praktijk heeft geen 24-uurs bereikbaarheid en is ’s avonds en in het weekend niet bereikbaar. De praktijk is niet geschikt voor het behandelen van crisissituaties. In geval van crisis moet je buiten kantoortijden contact opnemen met je huisarts of de huisartsenpost. Bij afwezigheid van de behandelaar zorgen we altijd voor waarneming.

Meer informatie of behoefte aan direct contact?

Kwaliteit
Alle behandelaren van ST!P doen hun uiterste best om goede zorg te leveren. Dit doen we door op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, door bijscholing, lidmaatschap van beroepsverenigingen en door collegiaal overleg. We houden elkaar graag scherp. Maar om kwaliteit te meten hebben we jouw mening ook nodig. Daarom vragen we je aan het begin en het eind van de behandeling om een vragenlijst in te vullen over je klachten en functioneren. Zo kunnen we het effect van de behandeling ‘meten’ en de kwaliteit van onze  behandeling bewaken. Aan het eind van de behandeling stellen we je een aantal vragen over je ervaringen ten aanzien van je behandeling, de behandelaar en de praktijk. Daar kunnen wij dan weer van leren. En natuurlijk vinden de behandelaren van ST!P het ook leuk om te horen wanneer je wel tevreden bent!

Voor informatie die gebonden is aan de behandelaar als persoon, zoals het Kwaliteitsstatuut en het privacyreglement (de AVG-verklaring), verwijzen we je naar de individuele website van je behandelaar (zie: Behandelaren).

Onvrede
Als je niet tevreden bent over je behandeling of behandelaar, dan is ons beleid om dat eerst te bespreken met je behandelaar. Blijf vooral niet rondlopen met twijfels of onvrede, daar help je jezelf niet mee. Als je behandelaar weet waar je ontevreden over bent, kan hij of zij het oplossen of kan een andere behandelaar meedenken. Wanneer het ons samen niet lukt om de onvrede weg te nemen, bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Voor details over de specifieke mogelijkheid hiervoor ten aanzien van jouw behandelaar verwijzen we graag naar de persoonlijke website van je behandelaar (zie: Behandelaren).

 

De stap naar ST!P

De stap om hulp te zoeken is vaak groot, dat realiseren we ons. Aarzel niet om contact met ons op te nemen om te horen wat ST!P voor jou kan betekenen. We denken graag met je mee.